Značka Vs Kvalita, aneb jak to vidím s koly já

Když značka není všechno: 5 let zkušeností s prodejem kol

Po pěti letech provozu obchodu s jízdními koly, stovkách zákazníků a tisících hodin strávených v servisu i na prodejně jsem dospěl k jednomu zásadnímu poznatku: značka sama o sobě není zárukou kvality. Možná to zní překvapivě, protože marketing velkých značek nás učí, že když zaplatíme více a sáhneme po renomovaném logu na rámu, máme jistotu kvality. Jenže realita je často mnohem složitější.

V tomto článku, který vychází z mých osobních zkušeností i z rozhovorů se zákazníky, se chci podělit o příběhy, poznatky a rady, které vám mohou pomoci lépe se zorientovat při výběru kola. Pokud čekáte klasický text, kde budu jen propagovat „ty správné značky“, možná vás zklamu – tady půjde o upřímný pohled z praxe. A upozorňuji předem: bude to delší čtení.

Mýtus značky

Když lidé přijdou do obchodu, často první otázka zní: „A jaké značky kol prodáváte?“ Značka je pro spoustu zákazníků základním kritériem – něco jako status, jistota a symbol kvality. A není divu, velcí výrobci do reklamy investují obrovské peníze. V katalozích to vypadá krásně, cyklisté na fotkách projíždějí alpské průsmyky, kola se blyští a všechno působí dokonale.

Na začátku tisíciletí jsem téměř 10 let pracoval v automobilním průmyslu, a už tehdy jsem si uvědomil, že značka je jen nápis. Setkal jsem se se zákazníky, kteří například na Mercedes nedali dopustit a stejně tak se zákazníky, kteří na mercedes jen plivali. A stejně tak se zákazníky, u Volva nebo Renaultu.

A u kol jsem měl během těch pěti let v ruce levná kola „no name“ značek, která fungovala překvapivě dobře, a naopak drahá kola renomovaných výrobců, která dokázala svého majitele spíše potrápit než potěšit. A čím déle jsem v oboru, tím víc si uvědomuji, že i u kol nálepka na rámu není zárukou kvality, spolehlivosti ani radosti z jízdy.

Co rozhoduje o kvalitě kola?

Když se mě zákazníci ptají, co vlastně dělá kolo dobrým, říkám, že jsou to tři věci:

  1. Správná volba komponentů – rám může být značkový, ale pokud jsou na něm levné brzdy nebo přehazovačka, radost dlouho nevydrží.

  2. Montáž a seřízení – i skvělé kolo se dá pokazit, když není dobře sestavené. Věřte mi, že rozdíl poznáte hned na první jízdě. Proto i zákazníkům kteří si koupí kolo přes e-shop doporučujeme si kolo nechat sestavit a seřídit v odborném servise a nebo si u nás objednat službu Osobní doručení s předvedením a seřízením na místě.

  3. Účel, pro který je kolo určené – drahý karbonový stroj je skvělý na závody, ale pokud ho někdo používá na ježdění do práce po rozbitých cestách, bude zklamaný.

Až někde na čtvrtém místě je samotná značka.

 

Levná kola, která překvapila

Možná vás to překvapí, ale v obchodě se mi často stalo, že zákazník sáhl po levnějším kole z kategorie do 20 000 Kč a odjížděl s kolem, které mu dělalo radost dlouhé roky. Jedním z důvodů je, že menší nebo méně známé značky často šetří na marketingu, ne na samotném kole. Místo aby investovaly do reklamních kampaní, dají lepší komponenty a poctivě zpracovaný rám.

Příkladem jsou třeba zákazníci, kteří si koupili kola Pells Razzer 2 s hliníkovým rámem a výbavou Shimano Cues. Cena byla téměř poloviční oproti velkým značkám. Všechna kola, která přijela do servisu na běžnou údržbu fungují téměř bezchybně. Některá i po několika tisících kilometrů. Minimální vůle v ložiskách, přehazovačka stále přesná. Nic, co by naznačovalo, že by se kolo mělo „rozpadnout“ jen proto, že nemá slavné logo.

razzer2

 

Dražší kola, která zklamala

Na druhou stranu jsem se setkal i s příběhy, kdy si zákazník koupil dražší kolo renomované značky a po několika měsících začal jezdit od servisu k servisu. Často šlo o karbonová kola vyšší třídy, s cenovkou přes 100.000,- Kč, kde se počítalo s precizním zpracováním – ale ve skutečnosti se ukázaly konstrukční slabiny. Nejčastější problémy byly:

  • praskání rámu v místech, kde by to nikdo nečekal,

  • vůle ve středech a hlavovém složení už po první sezóně,

  • složitě řešené uchycení komponentů, které dělalo servisní zásahy zbytečně drahé.

 

Proč značka není zárukou kvality

Důvodů je víc, ale shrnul bych je takto:

  1. Globalizace výroby – mnoho značek si nechává vyrábět rámy ve stejných továrnách v Asii. Rozdíl je jen v logu a ceně.

  2. Tlak na marže a marketing – velké značky investují obrovské částky do reklamy, týmů a ambasadorů. Tyto peníze se někde musí projevit – často v ceně kola.

  3. Složitost modelových řad – některé značky mají desítky modelů. V přehledu se těžko orientuje a ne vždy odpovídá cena kvalitě použitých komponentů.

  4. Individuální zkušenost – každé kolo se chová trochu jinak a to, co jednomu jezdci sedí, může druhého zklamat.

 

Jak tedy vybírat kolo?

Moje rada po pěti letech praxe zní: nehledejte primárně značku, ale konkrétní parametry a vlastní potřeby.

Při výběru se zaměřte na:

  • Rám – materiál, geometrie, pohodlí. Raději kvalitní hliník než levný karbon.

  • Komponenty – u brzd, přehazovačky a vidlice se šetřit nevyplácí.

  • Použití – na městské dojíždění je jiné kolo než na dlouhé maratony v terénu.

  • Servisní dostupnost – ptejte se, zda a jak dostupný servis má daná značka blízko vašeho bydliště.

  • Zkušenost prodejce – dobrý obchodník vám kolo nejen prodá, ale i poradí a postará se o servis.

A hlavně: nebojte se vyzkoušet kolo v reálu. Testovací jízda vám řekne víc než tisíc recenzí.

 

Moje vlastní zkušenost se značkami

Za těch pět let mi prošla pod rukama i zadkem kola od velkých hráčů i menších značek. U každé z nich jsem viděl povedené modely i slabší kusy. Například:

  • Prémiové značky – skvělý design, ale často předražené a za rok pak stojí třeba o 20-30% míň, než když se jedná o nový model. Také někdy používají zbytečně drahé a složité komponenty.

  • Střední třída – často ideální kompromis mezi cenou a výkonem.

  • Méně známé značky – někdy „skrytý poklad“, jindy kolo, které potřebovalo víc péče. S některými jsem díky četným zklamáním ukončil spolupráci. 

Nikdy bych si už netroufl říct, že „tahle značka je vždy dobrá a tahle špatná“. Realita je mnohem barevnější. Vždy se ale poraĎte s prodejcem, který by vám měl být schopný doporučit kolo na základě vašich preferencí a cenových možností. 

 

Příběhy zákazníků

Aby to nebylo jen teoretické, přidám pár krátkých příběhů z praxe:

  • Petr – koupil  trekingové kolo za 23. 000,- Kč.  Jezdí na něm téměř denně do práce 20 km denně už dva roky. Kromě běžného servisu žádné problémy.

  • Jiří – investoval do silničního kola  80 000 Kč.  Za rok s ním najel už 6 000 Km a chodí k nám jen na běžný servis

  • Lukáš – koupil své dceři kolo od světoznámé značky, která vyhrává prestižní soutěže a od začátku má s kolem problémy. Špatná vidlice, která nejde nahradit za tu stejnou, dlouhé čekání na vyjádření od výrobce.....

  • Já - jezdil jsem rok na celoodpruženém kole za 140.000,- Kč a po roce jsem ho prodal, protože bylo hezké, ale neuspokojovalo moje potřeby a představy. Tři roky jsem jezdil na hliníkovém hardtailu s kvalitními komponenty za 30.000,- Kč a do dnes na něj rád vzpomínám. 

img-0791

Shrnutí a závěr

Po více ,než 40 letech ježdění na kole a pěti letech práce v oboru můžu říct: značka je jen jedním z mnoha faktorů, a rozhodně ne tím nejdůležitějším. Skutečnou hodnotu kola určuje kombinace rámu, komponentů, montáže a hlavně toho, zda kolo odpovídá potřebám konkrétního jezdce.

Pokud bych měl zákazníkovi poradit jednou větou, řekl bych: „Nechte se vést tím, co od kola opravdu potřebujete, a ne tím, co má napsáno na rámu.“

Protože na konci dne nejde o značku. Jde o radost z jízdy.