Rozdíly mezi cyklokrosovým a gravelovým kolem.
Gravelová a cyklokrosová kola jsou si velmi podobná a na první pohled vypadají jako silniční kola s koly pro horská kola, ale ve skutečnosti se liší.
"K čemu budu kolo používat" je první otázka, kterou byste si měli položit, když si začnete kolo prohlížet. Pokud se rozhodujete mezi cyklokrosovým a gravel kolem, znamená to, že jste se již rozhodli, že využití vašeho příštího kola bude víceúčelové a v rozmanitém terénu.
Chcete, aby vám nevadilo téměř na žádném typu povrchu: aby bylo rychlé při jízdě, pohodlné na nerovném terénu nebo na polních cestách a bezpečné v mokrých nebo blátivých oblastech. Tyto požadavky splní jak gravel, tak cyklokrosové kolo. V čem se tedy liší?
Cyklokrosová kola, která se více než 100 let obalují blátem.
Původ cyklokrosových kol
Začněme u původu. Cyklokros je disciplína, která se zrodila ve Francii na počátku 20. století. Spočívá v absolvování určitého počtu kol na rozmanité trati s plochami z asfaltu, šotoliny a bláta (obvykle hodně bláta) a překážkami, což jsou obvykle schody, kopečky..., které není nutné nutně zdolávat na kole. Jedná se o závody v délce přibližně jedné hodiny, takže jsou velmi intenzivní, zábavné a pro televizi velmi atraktivní produkt.
Cyklokros má velkou tradici a příznivce v zemích, jako je Belgie, Nizozemsko a Francie, ale i u nás. A tyto tyto závody se postupně rozšiřují po celé Evropě v zimních měsících. V poslední době se navíc zvyšuje počet profesionálních silničních cyklistů, kteří se účastní cyklokrosových závodů, vzhledem k tomu, že se konají v jejich teoreticky odpočinkových měsících.
Cyklokrosová kola
Charakteristika rámu
Podívejme se na kola. Po technické stránce jsou cyklokrosová kola osazena rámy, které jsou velmi podobné "aero" silničním kolům, ale s několika rozdíly. Vzdálenost mezi osami je menší než obvykle a délka lopatek (ramen, sloupků, noh) vidlice bude ve srovnání se silničními koly kratší. Díky tomu jsou velmi reaktivní, což je nezbytné pro zdolávání uzavřených zatáček na okruzích. Velmi důležitým aspektem je také nízká hmotnost rámu, která usnadňuje zvedání kola na rameno, když je třeba řešit
překážky a nájezdy pěšky.
Pláště a středové složení
Kvůli soutěžním předpisům mohou mít cyklokrosová kola maximálně 33c široké silně protektorované pláště, což znamená, že vidlice musí být více oddělené než obvykle, aby se rychle zbavily nahromaděného bláta. Dalším specifickým aspektem geometrie je výška středového složení, které je výše než obvykle, aby se usnadnilo skákání přes překážky a zabránilo se nárazům do rámu.
Specifické komponenty pro cyklokros
Ačkoli se v minulosti používaly cantileverové brzdy, v současnosti jsou standardem hydraulické kotoučové brzdy, a to díky jejich brzdnému účinku za mokra. Úzká řídítka usnadňující zatáčení a předjíždění a absence držáku na láhev jsou dalšími znaky cyklokrosových kol. Ne, není to tak, že by cyklisté nepotřebovali vodu. Držák na láhev není namontován proto, aby v případě potřeby usnadnil zvednutí kola na záda.
Gravel kola jsou tu
Někteří lidé říkají, že gravelová kola jsou tu s námi už více než 75 let a my jsme o tom jen nevěděli. Tvrdí se, že klasická silniční kola už byla gravelová, protože byla namontována na rámech, které umožňovaly širší oblouky kol, ale my se domníváme, že revoluce přišla v posledních 5 letech.
Geometrie
První věcí, která odlišuje gravel od cyklokrosu, je geometrie. Vzdálenost mezi osami je větší, což umožňuje uvolněnější a pohodlnější pozici. Ideální pro trávení mnoha hodin jízdy na kole. Délka lopatek vidlice je také větší než u cyklokrosového kola, to znamená větší stabilitu a menší reaktivitu než u cyklokrosu. Středové složení je oproti cyklokrosu umístěné v nižší poloze, čímž se rovněž zvyšuje pohodlí.
Specifické komponenty pro gravel
Řídítka se také liší, jsou obvykle širší a s otevřeným úhlem, aby bylo možné je pohodlně uchopit v různých polohách. Pokud jde o převody, existují dva typy, od jednopřevodníkových s kazetami 11-46 až po dvoupřevodníkové s běžnějšími kazetami pro silniční kola. Pozitivním aspektem vzniku gravel kol je, že můžete najít gravel kola zaměřená spíše na silniční cyklistiku s užšími oblouky kol a téměř silniční geometrií, stejně jako druhý extrém, kdy jsou k vidění gravel kola, která mohou mít pláště 42c nebo dokonce 29", a některá dokonce se zadním a předním odpružením. Já osobně jezdím na Specialized Diverge Expert Evo5, které má široké, rovné, odpružené řídítka (více v tomto článku).
Příslušenství pro gravel
Většina gravel kol je připravena i na instalaci teleskopické sedlovky, což z nich dělá ideální kola pro vícedenní cesty, kdy se využije jejich všestrannost při dokonalém odvalování v jakémkoli typu terénu. Některé modely, jako třeba ten můj mají také spoustu možností uchycení lahví a příslušenství a brašen, což ocení hlavně vyznavači bikepackingu, což je také velmi rychle se rozvíjející segment cykloturistiky.
Závěry
- Obecně řečeno, cyklokrosová kola jsou stvořena pro závodění a gravelová kola jsou určena spíše pro užívání trailů, tratí a silnic.
- Cyklokrosová kola jsou spíše úzce specializovaným produktem a gravelová kola jsou určena široké veřejnosti.
- Zatímco cyklokrosová kola vám umožní jet rychleji za všech podmínek a situací, gravelová kola jsou pohodlnější pro delší sezení na kole.
- U cyklokrosových kol najdeme více omezení na úrovni kompatibility s plášti většími než 34c, zatímco u gravelu je obvykle větší oblouk kola, což umožňuje použití širších plášťů nebo plášťů s agresivnějším vzorkem.
- Cyklokrosová a gravelová kola jsou víceúčelová kola a ve skutečnosti se jedná o 3 typy kol (silniční, horská a městská) v jednom.
- Díky předchozímu bodu jsou to ideální kola pro cyklisty, kteří nemají dostatek prostoru pro uložení více než jednoho kola.
- Je totiž důležité vzít v úvahu omezení cyklokrosových a gravel kol: Na asfaltu nepojedete tak rychle jako na silničním kole, ani nebudete moci sjíždět náročné stezky nebo trasy jako na horském kole (i když já s tím svým jsem zvládl zatím vše, co jsem jezdil na 29" XC).
- Gravel kolo je rozšiřující se segment, každou sezónu se objevují nové trendy a vývoj z hlediska geometrie. Cyklokrosová kola si však obecně zachovávají stejné vlastnosti již po desetiletí. Jediným významným vývojem v posledních letech bylo zařazení kotoučových brzd.
- Z ekonomického hlediska cyklokrosová kola obvykle znamenají větší investici (v závislosti na modelu). U gravel kol je cenové rozpětí širší, základní modely najdete již od 700 eur.